Høstutstillingen 2014- Les Tenebres

Foto fra performancen Les Tenebres av Liv Kristin Holmberg. Fotograf Annie Tiainen

Orgelperformance for ett menneske av gangen, nattestid i kirkerom.


Statens 127. Kunstutstilling, Høstutstillingen 2014

13. september- 12. oktober

 

Presenterer performancen

LES

 

TENEBRES

 

  Av Liv Kristin Holmberg

 

I Grønland Kirke: en-til-en performance gjennom utstillingsperioden, sent kveldstid. 

For reservasjon, send sms med ditt navn til nummer 97195857, og du vil bli tildelt tidspunkt for oppmøte. Begrenset antall plasser.

Adresse: Grønlandsleiret 34, 0190 Oslo.

 

Orgelperformance for ett menneske av gangen, nattestid i kirkerom. 

Les Tenebres (overs. fra fransk I den mørke time) er et møte med seg selv. Tittelen er hentet

fra Olivier Messiaens sist verk for orgel, Livre du Saint Sacrament (Boken om de hellige sakramenter), som danner fundamentet for den musikalske regien. Performancen er filosofisk fundert i Heideggers begrep om væren-til-døden, der et møte med egen frykt og smerte kan tenkes som erkjennelsesåpnende, en mulighet til å bli egentlig, til å bli oss selv.

 

Medvirkende: Liv Kristin Holmberg (konsept / regi / organist / performer) og Marija Zdravkovic (assistent/performer).

 

In Grønland church: Les Tenebres by Liv Kristin Holmberg. A one-to-one late-night performance on every night of the exhibition period. For a personal appointment please send a sms with your name to this number: 97195857. Limited availability. Address: Grønlandsleiret 34, 0190 Oslo.

 

Lydglimt fra performancen. Organist Liv Kristin Holmberg.

 

Høstutstillingen_performance_2014

Les Tenebres-50×70[3] (1)

 

Presse:

 

Dagsrevyen 11. september 2014:

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen#t=27m42s

 

Nrk radio 11. september

 

http://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-telemark#t=1h1m58s

 

Varden 11. september 2014

 

http://www.varden.no/kultur/gjennom-naloyet-1.1323018

 

Telemarkavisa 11. september 2014

ta_no_print (8) 

 

 

Foto av Liv Kristin Holmberg fotograf Vladimir Gajic Gayo

 

Tidligere visninger:

Korskirken i Bergen

20. og 21. Mars 2014

Skien kirke

3. og 4. April 2014

 

Støttet av Fond for Utøvende Kunstnere.

Prosjektet er en viderføring og utvikling av pilotprosjekt i Grønland kirke, mai 2013:

Les Tenebres. Gravøl

Anmeldelse / press:

En beretning om blindhet

Hans Thorsen, 19.06.2013, No.4. Billedkunst.

Les Tenebres gravøl 2013

«MA Degree Show 2013»

Kunstakademiet i Oslo Kunstnernes Hus

Det er onsdag kveld, og jeg står alene utenfor Grønland kirke. Jeg vet ikke hva som venter meg. Jeg banker på, og Liv Kristin Holmberg slipper meg inn i den lille gangen mellom ytterdøren og kirkehallen. Her ber hun meg ta plass på en stol mellom brennende stearinlys, før hun gir meg et ark med spørsmålet «Hva ønsker du å bli husket for i dette livet?» Etter at jeg har skrevet ned mine svar, spør hun meg så om det er greit at jeg blir påført bind for øynene. Ja. Verden blir borte, og angsten kommer snikende. I løpet av den neste timen er jeg flere ganger inne på tanken om at hun har tenkt å ta livet av meg, og om jeg kan være fornøyd med det livet jeg har levet hvis det nå er over. Rasjonelt? Overhodet ikke. Tankevekkende? Definitivt.

Noen dager tidligere hadde jeg besøkt Kunstnernes Hus for å se Kunstakademiets masterutstilling, som også Holmbergs én-til-én-performance er en del av. Utstillingen, en samling enkeltarbeider uten tematisk sammenheng, var i sin helhet ryddig og harmonisk montert. Den ene overlyssalen var hvit og lys, preget av ulike malerier, tegninger og skulpturer. Den andre mørklagt, med forskjellige videoarbeider vist ved siden av hverandre på veggene. Så godt som alle arbeidene fremsto som gjennomarbeidet, spesielt håndverksmessig. Utstillingen var en behagelig opplevelse – på godt og vondt. Den fikk meg til å tenke at kunstbegrepet for tiden synes vel tilfreds med seg selv, eller om du vil, at kunstnerne synes å være i overkant tilfredse med kunstbegrepet. At kunstnerne, med stor selvfølgelighet, orienterer seg innenfor ulike tematikker og medier er gammelt nytt. Historiske referanser og gjenbruk av formspråk like så.

Akademiets masterstudenter utgjør selvfølgelig bare en begrenset del av kunstfeltet, men når det som vistes på Kunstnernes Hus ga undertegnede en følelse av å skue tilbake, kan det sies å bryte med forventningen om at avgangsutstillingen er et sted der nye trender kommer til syne. Hvor er kunsten på vei? Hvem vil sette agendaen de kommende årene? På disse spørsmålene ga utstillingen alene ingen svar. Kanskje er det for mye å be om, men ønsket om å utfordre kunstbegrepet syntes nærmest fraværende. Når dette er sagt, var det mange fine arbeider. Jeg likte meget godt Andrea Bakketuns installasjon Golden Bough Measuring Device, en slags fjærdusk, festet i enden av en lang bambusstang, som montert høyt oppe på veggen hang som en bue utover i rommet. Både fordi den i sin rent fysiske framtoning var poetisk og fascinerende, og fordi den i all sin enkelhet definerte det store rommet.

Også Pernille Meidells skulpturer, bestående av dreide stokker med ulike estetiske elementer, som papirstrimler eller tynne trepinner og hyssing, hadde en presis og vakker utførelse. En slags modenhet og trygghet som også preget mange av de andre verkene. Likevel, når alt kommer til alt, er det minnet fra Grønland kirke som står sterkest tilbake. En time i blinde. Orgelmusikk og lyd på høyt volum. Noen som plutselig stryker en våt finger over pannen min, og overvinnelsen av angsten. Et brudd med det vante og en ny opplevelse.

 

Link til artikkelen:

http://www.billedkunstmag.no/Content.aspx?contentId=2750&menu1=6&menu2=0

Anmeldelse på kunstkritikk:

http://www.kunstkritikk.no/kritikk/til-andakt/

Linker:

http://www.kunstnerneshus.no/kunst/ma-degree-show-2013/

Intervju av Liv Kristin Holmberg i forbindelse med kunstprosjektet Den Bortkomne Menneskelighet

http://www.khio.no/Norsk/Nyheter/Avgang_2013/Kunstakademiet/MA+Kunstakademiet+-+avgangsutstilling.b7C_xlDK4O.ips