GESPENSTER

Lansering 7. mars 2024 kl 19 på Feber i Oslo!

Et helt nytt tidsskrift ser dagens lys:

Gespenster er et tidsskrift bygd på vennskap, som etter den foreløpige planen skal utkomme to ganger i året. Gespenster har en regel: Bidragsyterne må ha lest de foregående numrene, de avgjør hva Gespenster blir.

«Litteraturen har tradisjonelt vært et sted for føljetonger. Dostojevskij skrev føljetonger. Dickens skrev føljetonger. Og nå gjør jeg det også», uttalte Paal Bjelke Andersen fra sin salongscene, ifølge tidsskriftet Vinduet. Den utrettelige poesiarbeideren og undergrunnsforleggeren Paal Bjelke Andersen er en av redaktørene for det helt nye tidsskriftet Gespenster. Paal Bjelke Andersens eget bidrag til første nummer var en serie naturlyriske betraktninger fra Solemskogen i Oslo, under tittelen «Rop i skauen». Han vil fortsette serien i kommende utgaver, for slik å «bygge noen sammenhenger/strekk over flere numre», det var det han mente med føljetong.

Den første utgaven av Gespentser inneholder videre bidrag av Arne Borgan, Beate Petersen, Liv Kristin Holmberg, Sean Bonney og Thomas Kvam.

Gespenster #1 kan kjøpes i Tekstallmenningens nettbutikk nå.

(Fra naob.no:

Ordet gespents kommer fra tysk, og betyr spøkelse eller gjenferd. “Det ser ut som De har sett et gespenst!” — Erlend O. Nødtvedt: “Mordet på Henrik Ibsen” s. 116).

Omtale av Gespenster i Billedkunst:

Varmt takk til alle og enhver som kom til lanseringen i Oscarsgate!

Videreformidler her rapport fra kvelden fra Vinduets utsendte:

“Kjære Vinduet-leser,

Litteraturen har tradisjonelt vært et sted for føljetonger. Dostojevskij skrev føljetonger. Dickens skrev føljetonger. Og nå gjør jeg det også», sa Paal Bjelke Andersen fra sin salongscene, torsdag i forrige uke. Den utrettelige poesiarbeideren og undergrunnsforleggeren (og nåværende Deichman-bibliotekaren) leste deretter en tekst fra sitt nye prosjekt Gespenster, «et tidsskrift bygd på vennskap», som han redigerer sammen med sin partner Beate Petersen, scenekunstneren Liv Kristin Holmberg og billedkunstneren Thomas Kvam. Paal Bjelke Andersens eget bidrag til første nummer var en serie naturlyriske betraktninger fra Solemskogen i Oslo, under tittelen «Rop i skauen». Han vil fortsette serien i kommende utgaver, for slik å «bygge noen sammenhenger/strekk over flere numre», det var det han mente med føljetong. (Å slå seg i hartkorn med Dickens og Dostojevskij var ment som en spøk, bedyret han.) Og om man ikke akkurat kan holde pusten for fortsettelsen på diktsyklusen hans – Gespenster «utkommer med ujevne mellomrom», ifølge kolofonen – var det en slående stor oppslutning rundt ideen og prosjektet som sådan. Gespenster ble lansert med opplesninger og musikalske innslag – lydkunstneren Arne Borgan lagde Rorschach-aktige tegninger på direkten med en el-bue(!) – i den luftige stuen til et kråkeslott av et kunstnerkollektiv i Oscars gate i Oslo. Og selv om arrangementet kolliderte med Morgenbladets sommerfest på Kunstnernes Hus, bare noen kvartaler nedenfor, var kollektivet fylt til randen av både språkpoeter, allroundkritikere, samtidskomponister, performancekunstnere og innflydde bergensakademikere; den provisoriske vinbaren mistet til slutt Vipps-forbindelsen av all interessen.”

(Gespenster kan forøvrig kjøpes på Schous bøker og her:

https://audiaturbok.no/tidsskrift/gespenster/gespenster-1…

https://www.vinduet.no/…/det-finnes-et-perfekt-ord…/