For english scroll down
CINEMA KAPELLA- ORGELMEDITASJON, “NO HOME MOVIE” OG KONSEPTUELT MÅLTID I KIRKEN
Harstad Kirke
Arrangementet er gratis, men hent ut billett på Harstad Kino eller reserver plass her.
Publikum inviteres til et kontemplativt, cinematisk rituale bestående av filmvisning, orgelmeditasjon og konseptuelt måltid i Harstad Kirke, kuratert av Itonje Søimer Guttormsen og Liv Kristin Holmberg. Visningskonseptet Cinema Kapella er invitert til Harstad i anledning AMIFF, og er utviklet for den stedsspesifikke filmfestivalen ByFlimmer.
No Home Movie
Chantal Akermans ”No Home Movie” (2015) markerer enden på et langt og mangefasettert kunstnerskap, ukjent for de fleste nordmenn. Akerman har siden sin oppsiktsvekkende debut med kortfilmen ”Saute ma ville” fra 1968 – hvor en ung kvinne, spilt av henne selv, lukker seg inne på kjøkkenet og utfører en rekke mer eller mindre rasjonelle aktiviteter akkompagnert av et enerverende og virkningsfullt nynnende lydbilde, før hun skrur på gassen og går døden i møte– tematisert sinnets irrganger, isolasjon, uro og hjemløshet. Ved flere anledninger har filmene handlet om intense mor-datter relasjoner, noe som også utforskes i No Home Movie der Akerman tar med kamera hjem til sin mor som lever et stille, borgerlig liv i Brussel. Hun utforsker her en hyper realisme, og gir oss et sjeldent innblikk i siste fase av to sammenvevde liv. ”This film is above all about my mother, my mother who is no longer with us. About this woman who arrived in Belgium in 1938 , fleeing Poland, the pogroms and the violence. This woman who is only ever seen inside her apartment. An apartment in Brussels. A film about a world in motion that my mother does not see.” For det er ikke kun morens siste fase vi blir vitne til, men også Chantal Akermans egen. Like etter at Akerman ferdigstilte filmen tok hun sitt liv, noe som kaster et bestemt lys over filmen. Det er med ærbødighet vi løfter dette intense og personlige portrettet inn i kirkerommet, i håp om å skape opplevelse, refleksjon og ettertanke.
Regi: Chantel Akerman År: Frankrike/2015 Språk: Fransk med engelsk teksting. Spilletid: 115 min
Filmen innledes med en orgel meditasjon basert på verket Pari Intervall av Arvo Pärt. Etter filmen inviteres publikum inn siderommet, hvor vi deler et symbolsk måltid og gir rom for videre refleksjoner. Samtalen innledes av samiskættede Barbro Hætta og Susanne Amalie Andersen, som vil gi et lokalt perspektiv til filmens underliggende tema om kollektive traumer og eksistensiell hjemløshet med utgangspunkt i samiske erfaringer i Harstad.
Alle ønskes varmt velkommen!
Om kuratorene:
Liv Kristin Holmberg (f. 1980) er performancekunstner og organist. Utdannelse fra bl.a. Kunstakademiet i Oslo, Norges Musikkhøyskole, Sibeliusakademiet og Humboldt uni. (Berlin). Hun har de siste årene jobbet med kunst og performancekunst i kirkerom og er opptatt av forholdet mellom kunst og tro.
Itonje Søimer Guttormsen (f. 1979) er utdannet filmregissør fra Akademin Valand og Den norske filmskolen, og utforsker filmformatet fra ulike vinkler gjennom egen film- og scenekunstproduksjon, og som grunnlegger og kunstnerisk leder for ByFlimmer. Itonje Søimer Guttormsen er også del av programmet “Fresh Nordic Voices, Then and Now” med filmen “Retrett”.
Om ByFlimmer:
ByFlimmer springer ut av filmtidsskriftet WUXIA, og er en 5 dagers stedsspesifikk filmkunstfestival som ble arrangert for første gang i februar 2014. Kunstnere og kulturaktører inviteres til å gå i dialog med de ulike arenaene og skape helhetlige visningskonsepter. Initiativet ønsker å stimulere kinokulturen ved å løfte frem filmiske perler i uortodokse filmrom, og retter fokus på film som kollektivt samlingspunkt i en tid truet av kjøpesenterlike kinoer og solovisninger på nett. I 2016 fant ByFlimmer sted i Oslo Domkirkes kapell, Kunstnernes Hus, Fotogalleriet, hjemmegalleriet Louise Dany & antikvariatet Cappelens Forslag.
Foto: Marte Stapnes, Cinema Kapella ByFlimmer