Kunsterisk intervensjon i det offentlig rom
Urfremføring
7. november 2024
Nidarosdomen
Visning kl. 9, 11 og 13 på formiddagen.
NB. Begrenset antall plasser. Send sms med ditt navn til 971 95 857. Gratis inngang.
«Visjonsliturgi for stemødre» er en kunstnerisk intervensjon i offentlig rom (dvs. Nidarosdomen) som ønsker å hylle og belyse stemorsrollen. Verket er utviklet av organist og performancekunstner Liv Kristin Holmberg, komponist, akkordionist og performancekunstner Camilla Vatne Barratt-Due og kurator og kunsthistoriker Maria Veie Sandvik.
Verket er et tverrfaglig samarbeidsprosjekt som står i skjæringspunktet mellom den performative samtidskunsten, kirkens liturgiske ritualer og familievernet. Det er en dialog hvor stemødre samlet som gruppe kan stå sterkere til å identifisere fellestrekk og et nytt språk for sin rolle i nye familiestrukturer.
Med bakgrunn som performancekunstner og organist har Liv Kristin Holmberg i en årrekke jobbet med rituelle uttrykk i kirkerommet i performancer som tar for seg eksistensielle spørsmål. «Kunstliturgien – om kunstens grenser» – kan omtales som en serie rituelle performancer basert på utopisk filosofi, der Holmberg utvikler egne liturgiske elementer i samarbeid med komponister og medskapere, for eksistensielle hendelser og overganger i livet: et slags metafysisk virkelighetsteater.
Medhjelpere: Teolog Ellen Hageman og Levin Eichert.
Liv Kristin Holmberg har en scenekunstnerisk- og performativ praksis. Hennes bakgrunn som kirkemusiker og flerårige utforskning av kantorens rolle som ritualmester munnet ut i et ph.d.-prosjekt i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges musikkhøgskole i 2024.
Camilla Vatne Barratt-Due arbeider med bl.a. performance og design av nye instrument. Hun er stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges Musikkhøgskole og har en BA i akkordion fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og en MA i klangkunst fra Universität der Künste i Berlin.
Maria Veie Sandvik er kurator, musikkritiker og forlagsredaktør i Museumsforlaget. Hun har en cand. philol-grad i kunsthistorie og feministisk teologi fra Universitetet i Oslo, og grunnla Galleri Maria Veie i 2008. Siden 2017 har galleriet vært nomadisk og presentert performative prosjekter.
Ellen Hageman er teolog og har jobbet som prest i Den norske kirke. I 2014–15 gjennomførte hun en ettårig politisk performance der hun gikk med forkle for å sette fokus på kvinners ubetalte omsorgsarbeid. Hagemann bruker presterollen til liturgisk aktivisme.
Galleri Maria Veies samarbeid med Liv Kristin Holmberg startet med det performative verket «Der Letzte Mensch» under Berlin Art Week i 2014, og har blitt videreført med «Paralysens liturgi» på OnlyConnect i Nidarosdomen og Rosendal teater i 2021, og «Liturgi for stemødre» i Nidarosdomens Mariakapell i 2023.
—
I forkant av visningen arrangeres en samtale om tematikken på Litteraturhuset i Trondheim tirsdag 5. november klokken 21. Samtalen er gratis og åpen for alle.
Det er ikke hver kveld det skjer at en hel verden heier på en stemor. Kamala Harris, demokratenes presidentkandidat, er stemor, og har blitt kraftig kritisert for at hun ikke er mor. I forbindelse med visningen av performanceverket «Liturgi for stemødre» i Nidarosdomen 7. november ønsker vi velkommen til en samtale om tematikken, som del av den amerikanske valgvaken.
Visjonsliturgi for stemødre har mottatt bestillingsverkstøtte fra Norsk Kulturråd og KORO Lokalsamfunnsordningen.
Uttalelse fra sosionom Øyvind Sandvik om sin rolle i prosjektet:
“I løpet av min praksis som familieterapeut har jeg arbeidet med relasjoner og folk i krise.
På alle arbeidsstedene har jeg hatt et særlig engasjement i voldsproblematikk i parforhold, foreldresamarbeid og grenseoverskridende adferd overfor barn. I den sammenheng er det naturlig å nevne at jeg i regi av kontoret har drevet en krisegruppe over mangeår for å bistå menn og kvinner som sliter ekstra før, under og etter brudd. Det er familievernet som i hovedsak står for meglingen i Norge, en lovpålagt tjeneste overfor gifte og samboende i brudd med barn under 16 år. Her er steforeldretematikk sentralt. I dette arbeidet var jeg med i en gruppe som tok ansvar for de mest krevende sakene. Trondheimskontoret har også hatt et samarbeid over lang tid med kolleger i Sør-Afrika hvor konflikt/forsoning har vært hovedfokus. Med mine kolleger har vi forsøkt å overføre den kunnskapen til norske forhold. Mange klienter har vært opptatt av denne overføringsverdien. Med dette bakteppet ser jeg fram til å kunne være med å bidra i dette spennende prosjektet som kan bli et utfordrende møte mellom ulike fagfelt og miljø. Steforeldrerollen og kanskje spesielt stemor har av en eller annen grunn fra gammelt av vært uglesett som den “onde”. Barn kan ha blitt skremt med “..pass deg for stemor..”. Selv om denne forestillingen ikke er like levende lenger, er det fortsatt en posisjon mange opplever krevende. Det er på en måte en posisjon uten tydelige rettigheter – en må ofte bevege seg tilside for ikke å støte noen, barna eller andre voksne med tydeligere rolle.”
Fra forprosjekt / pilotvisningen av «Liturgi for Stemødre», Nidarosdomen 2023. Foto: Maria Veie Sandvik.
Dette rituelle eksperimentet vil baseres på Holmbergs egne erfaringer og teologisk- filosofisk tankegods. Prosjektet er en videreføring av verket ”Det Siste Mennesket” – en serie performative arbeider om frivillig barnløshet, inspirert av Peter Wessel Zapffes filosofi – samarbeid mellom Liv Kristin Holmberg og kurator Maria Veie, vist ved Berlin Art Week, MAGO Eidsvoll og Spriten Kunsthall). Veie og Holmberg ønsker å fortsette deres utforskningsarbeid av stigmaer og utvidelse av kvinners roller, rom og valg, nå i samarbeid med komponist Barratt-Due.
I likhet med ”Det Siste Mennesket” ønskes det å lage et verk som står i dialog med samtiden samt baseres på analyser av vår historie / kulturhistorie, der teologien fungerer som et prisme for å forstå våre strukturer og røtter.
Fra forprosjekt / pilotvisningen av «Liturgi for Stemødre», Nidarosdomen 2023. Foto: Maria Veie Sandvik.