En surrealistisk lytteseanse i 3 akter
Lenke til hørespillet:
https://www.heroines-kabaret-for-en-ny-tid.com/
Lenke til anmeldelse i Norsk Shakespearetidsskrift:
http://shakespearetidsskrift.no/2021/04/blod-brystmjolk-og-tarer
Presentasjon av verket og musikken:
http://www.stefanthorsson.com/kopfkino/
Om Kopfkino
En surrealistisk lytteseanse i 3 akter, et tekst-og lydverk, en flimrende hodekino mellom fortid og fremtid, befolket av blant andre den tyske kunstneren Unica Zürn, kabaretsangerinnen Lulu Ziegler og Sjasminmannen.
Hørespillet springer ut av scenekunstprosjektet HEROINES – kabaret for en ny tid – der tanker, tekster og lyd har utgangspunkt i kabarettradisjonen og Kirstine Reffstrups nyskrevne tekster, som komponist Stefan Thorsson har vevd inn i sin egen musikk og komposisjon.
I min egen natt – kopfkino beveger seg i det mentale, historiske og kunstneriske landskapet omkring den surrealistiske kabareten «Die Badewanne» i Berlin, som holdt til i kjelleren på den daværende kafé Femina Bar i Berlin, der den tyske kunstneren Unica Zürn (1916–1970) opptrådte, og Lulu Zieglers kabaret på Kongens Nytorv i København. Bakteppet er et Europa i krise, snøen som faller. Om en verden i forvandling, og om alt det nye som vokser ut av det gamle.
I et hvitt rom med bare en seng og et bord befinner fortelleren seg midt i en krise – ensom og med tomme ark, uten tegn fra omverdenen. Utenfor hersker utgangsforbudet. Med en hemmelig hensikt kaller fortelleren sine døtre hjem fra fortiden for å få hjelp. De inviteres på en middag. Du inviteres også til denne middagen.
MENY
Bryster av ris
Fersken i rusten hermetikkboks
Vindruer av tårer
Ozongelé
Vodka med kirsebærsmak
KARAKTERENE
Fortelleren: I krise
Lulu: Den yngste datteren. Sanger, har sin egen kabaret på Kongens Nytorv. Særlige kjennetegn: Hun er begeistret over Sovjets nye kulturpolitikk. Er alltid kledt i en svart lang kjole med en fjærboa og en rød rose i hånden. Død 1973.
Unica: Den eldste datteren. Født 1916 i Berlin, død 1970. Hun er allerede på vei, kommer krabbende over ruinene, hauger av stein så høye at de hoper seg opp som fjell, det snør og snøen skinner på ansiktet hennes.
Jasminmannen: Han har ingen alder. Han er dels født av Unicas fantasi, dels av fortellerens. Han er kledd i en hvit dress. Han sitter i en lenestol i hagen hvor sjasminen alltid blomstrer, også om vinteren. Han er bildet på den rene kjærligheten.
Døden: Er ikke invitert.
Medvirkende
Liv Kristin Holmberg (IDE&PROD, INNLESER Fortelleren)
Stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges Musikkhøgskole. MA fra Kunstakademiet i Oslo og er utdannet klassisk pianist og organist fra Norges Musikkhøgskole og Sibelius Akademiet i Helsinki.
Hun arbeider med ritualistisk teater og performancekunst i kunst- og kirkerom med fokus på forholdet mellom kunst og tro. Holmberg bor og arbeider i Oslo og Berlin.
Kirstine Reffstrup (IDE&TEKST, INNLESER Unica)
Debuterte i 2016 med romanen Jeg,Unica som utkom samtidig på norsk og dansk og siden har blitt utgitt i Sverige og Tyskland. Romanen ble premiert av Den danske kunstfond og nominert til bl.a. Montanaprisen. Hun har skrevet tekster til flere tverrkunstneriske prosjekter i samarbeid med scenekunstner Liv Kristin Holmberg. Reffstrup har også oversatt Unica Zürns Heksetekster til dansk og til norsk sammen med Aina Villanger. Hun er utdannet fra Skrivekunstakademiet i Bergen og Litterär Gestaltning i Göteborg.
Laima Nomeikaite (INNLESER Lulu)
Samfunnsforsker og fysisk improvisator. De siste årene har hun jobbet med en rekke prosjekter knyttet til kultur, kulturarvsforskning og byplanlegging. Hun er spesielt interessert i sammenhengen mellom kunst, kulturarv, by og rom/sted.
Gisle Hass (INNLESER Jasminmannen)
Norsk skuespillerer og dukkespiller, som også har vært med i flere danseproduksjoner. Hass har turnert med Riksteatret og også vært med i produksjonene til blant andre Jo Strømgren, Sølvi Edvardsen, Otto Homlung og Henriette Pedersen.
Hubert Wild (SANG)
Kontratenor og skuespiller og en tidligere samarbeidspartner av Holmberg. Wild opptrer på de store scener i Europa, som Volksbühne, Burgtheater, Operahuset i Zürich m.m.
Siri Katinka Valdez (WEBDESIGN)
Webdesigner/podcastansvarlig for de digitale konsept for kabarethørespillet. Valdez er selv forfatter og arbeider tverrfaglig med tekst, lyd og bilde. Valdez er med i forlaget og skrivekollektivet Blomster & Bureau.
Heroines
Heroines – kabaret for en ny tid er et tverrkunstnerisk prosjekt ledet av scenekunstner Liv Kristin Holmberg og forfatter Kirstine Reffstrup. Prosjektet ønsker å utvikle en eksperimentell kabaretdramaturgi inspirert av den historiske kabarettradisjonen og vil skape en ny scenekunstforestilling i skjæringspunktet mellom en levende, performativ installasjon og en dunkel, neosurrealistisk kabaret basert på Kirstine Reffstrups sceniske tekster og Reffstrups roman Jeg, Unica. Premiere er tenkt i Oslo i 2023.
Kabaretformen kan være et forsøk på magisk revolt mot tingenes tilstand. Det er ikke en antitetisk kunstform – men en tverrkunstnerisk og heterogen form, i dypeste forstand. Kabareten kan tenkes som en buffet for våre drømmer og våre sanser. En metafor og en møteplass.
Den tyske kunstneren Unica Zürn (1916–1970) var del av den surrealistiske bevegelsen og medvirket i den surrealistiske kabareten «Die Badewanne» i Berlin. Vi tenker at Unica Zürns skjebne og virke vil danne et prisme for vår undersøkelse av den europeiske kabarettradisjonen, og vi vil foreta en reise i dette mentale, historiske og kunstneriske landskap, fra queer-klubberne i Weimarrepublikken og die Badewanne som holdt til i kjelleren på den daværende kafé Femina Bar i Berlin, over Kongens Nytorv hvor Lulu Ziegler i våren 1940 åpnet sin egen kabaret på Grand Café – vi har også latt oss inspirere av Lulu-figuren der hun står i sitt lokale kledt i en svart dress og deler ut roser – til Oslos Chat Noir og Pigalle.
Prosjektets hovedmål er å utvikle materiale og forståelse som kan aktualisere kabaretens potensiale som en kunstnerisk og eksistensiell form. Kan det være en vei å gå, ned i mørke lokaler, inn i kabarettradisjonens kjellerrom, for å spille ut det hykleriske, det grenseløse?
Kirstine Reffstrup vil sammen med scenekunstner Liv Kristin Holmberg og dramaturg Kai Johnsen skrive frem og utvikle et forestillingsmateriale som kan danne utgangspunkt for et større sceniskperformativt prosjekt for 2023.
Scenografiske skisser: Helle Bendixen